Impian Menjadi Rockstar

Zaman remaja merupakan era perkembangan minda yang terdedah dengan pelbagai budaya. Pelbagai genre boleh didengari termasuk pop, rock, slow rock, heavy metal dan sebagainya.

Zaman 80'an dan 90'an terdapat beberapa band-band underground termasuklah Cromok, FTG, Suffercation dan beberapa buah band lain yang tidak terkenal seperti Brontox, The Craddle, Fixs SS, Bolloxs, STP, Fathersucker dan sebagainya. Inilah yang memula menapak underground disini Malaysia dan mulalah ia bepengaruh membeli dan jual kaset itu kaset murah sahaja cuma RM8.
Zaman itu tidak berhenti sahaja, lewat 90'an band muzik luar negara dan tempatan menghasilkan Ep mereka sepanjang tahun sehingga awal tahun sampai hari ini. Antara yang masih tersenarai seperti (bukan dibawah DIY records) Anthraxi, Sepoltura, Bulldozer, Metalika, Sodom, D.R.I, Ugly Kids Joe, Napalm Deaxh, Kreator God Flesh, Megadeth rebound, Iron Maiden (Farewell) dan Sick of it All dan ini semua sekali (etc..)

Millenium memasuki tahun 2000 ini muzik Punkrock sunyi sepi. Di selatan Denmark dan Sweden dilanda peperangan mainstream dimana "The white man burden" menganggap mereka ahli kitab dan tidak mengambil apa-apa fahaman hanya melebalkan ia sebagai "anti-christ" muzik hitam atau lebih tepat 666pagan. Kemunculan zine seperti Krenmaut, Vultour, Sixty five dan mengatakan Nabi akan muncul pada akhir zaman dari kalangan orang Yahudi. 

Ada beberapa band dari Barat daya juga menghasilkan Ep dan Lp dibawah DIY records tidak terpengaruh dengan "The white man burden". Mereka tidak menghasilkan lagu tetapi membuka kedai gitar dan memaksa belia membeli barangan yang telah mereka hasilkan termasuklah drum dan irama tekanan kaki.

Kerana atas paksaan mereka tidak berjaya menghasilkan lagu tetapi bunyi deruman yang mereka istilah deruman "Rotiton" dan lantunan bunyi desing. Akhirnya paksaan ini terhenti kerana mereka telah terpaksa hingga salah seorang anggota paksaan telah mati terkena kejutan elektrik. Tahun berikutnya satu kumpulan dari Yugoslavia menamakan mereka The sick of Down Never mengenakan kuasa Biolektik dan mencuba memasukkan irama Rap dan Punk kedalam Rotiton. Bunyi mereka namakan ia Madness Hardcore Punk Rapping.  

Kesemua Madness Track dalam bentuk rapping dan Rotiton (hardcotrack). Antara label records yang menghasil seperti New 6 of it All, Downseting Label, Terrorist IRL, Outbless (oh my Got), Biohazard the limits, Hatebreed, DEatD dan Stomper.
 
Dulu band Independent Malaysia (D.I.Y) ada-ada tapi bukan ada sangat.... Subculture, O.A.G, Oddfellow, The Gear, Pilgrims, itu sahajalah rasanya. Sekragnmacam-macam ada dah pun, yang tidak boleh masuk TV , pun dah masuk - macam Butterfinger, O.A.G, Meet Uncle Husain ini buat duit sahaja, Tidak kiralah U-Ground ke tidak U-G ke, pakai bedal je.......


Wallahua'lam ......




Janganlah meniru gaya aksi handstand ini takut-takut nanti tersalah handstand terjadi hands-up. Hardcore life ...... sprinkle it like a surprise